Publications Mélanie Millette
Books
Book chapters
-
Latzko-Toth, G., Bonneau, C. et Millette, M. (2020). La densification des données : revaloriser la recherche qualitative à l’ère des données massives. Dans Millette, Mélanie, Florence Millerand, David Myles, Guillaume Latzko-Toth (dirs.). Méthodes De Recherche En Contexte Numérique : Une Orientation Qualitative. Montréal: Les Presses de l'Université de Montréal.
-
Luka, Mary Elizabeth, Mélanie Millette et Jacqueline Wallace. 2017. Towards Ethical Digital Methods - A Feminist Perspective. Dans M. Zimmer et K. Kinder-Kurlanda (dirs.) Internet Research Ethics for the Social Age : New Cases and Challenges. New York : Peter Lang.
-
Latzko-Toth, Guillaume, Claudine Bonneau et Mélanie Millette. 2017. Small data, thick data : Thickening strategies for trace-based social media research. Dans Anabel Quan-Haase et Luke Sloan (dirs.) The SAGE Handbook of Social Media Research Methods. Londres : SAGE, 199-214.
-
Millette, Mélanie. 2014. Contre-publics et médias sociaux : le cas du collectif francophone taGueule! au Canada anglais. Dans Serge Proulx, José Luis Garcia et Lorna Heaton (dirs.) La contribution en ligne : pratiques participatives à l'ère du capitalisme informationnel. Québec : Presses de l'Université du Québec, 91-102.
-
Proulx, Serge, Mélanie Millette et Lorna Heaton. 2012. Introduction. Dans Serge Proulx, Mélanie Millette et Lorna Heaton (dirs.) Médias sociaux – Enjeux pour la communication. Montréal : Presses de l'Université du Québec, 1-7.
-
Proulx, Serge et Mélanie Millette. 2010. L’impérialisme numérique américain. Dans Bertrand Badie et Dominique Vidal (dirs.). L’état du monde 2011 : La fin du monde unique. Paris : La Découverte, 230-234.
-
Millette, Mélanie. 2010. Le podcasting indépendant montréalais : un cas significatif au sein d'une culture participative en émergence. Dans Florence Millerand, Serge Proulx et Julien Rueff (dirs.) Web social: mutation de la communication. Québec : Presses de l'Université du Québec, 125-143.
Articles
-
Nicol, C. & Millette, M. (2022). Fanfictions audiovisuelles d’Harry Potter : co-création et espaces blancs. Études de communication, 59, 17-36. https://doi.org/10.4000/edc.15022
-
Luka, Mary Elizabeth et Mélanie Millette. 2018. (Re)framing Big Data: activating situated knowledges and a feminist ethics of care in social media research. Social Media + Society, 4(2), numéro spécial Ethics as Method in the Era of ‘Big Data’ dirigé A. Markham et A. Herman.
-
Millette, Mélanie, Josianne Millette et Serge Proulx. 2012. Hashtags et casseroles : de l’auto-organisation du mouvement social étudiant, WI Journal of Mobile Media, 2e numéro spécial, Out of The Mouths of the ‘casseroles’: textes qui bougent au rythme du carré rouge. 19 juin.
-
Proulx, Serge, Lorna Heaton, Mary Jane Kwok Choon et Mélanie Millette. 2011. Paradoxical empowerment of produsers in the context of informational capitalism. New Review of Hypermedia and Multimedia.